Utträdet ur VSK FK

Ja så vart det officiellt. Jag kliver av uppdraget i VSK FK.

VLT och Nya styrelsen vill vinkla det som om dom är chockade och att jag endast har skickat ett mail om mitt utträde och det kan ju sägas vara lite av förtal.

Fg söndag så meddelade jag på mail till hela styrelsen att jag var tveksam till att fortsätta och det beror på 3 ganska viktiga faktorer som jag kommer till nedan. Tisdagen så kallade Eva Svensson till extra styrelsemöte där vi diskuterade min plats i styrelsen och min tveksamhet till fortsättning. Jag meddelade styrelsen att jag skall ge besked på onsdagen men att om jag går ur ändå skulle hjälpa till med att överlämna på ett 100% sätt.

Jag tog ledigt från jobbet under onsdagen för att fundera och kl 1400 var beslutet fattat och eftersom jag meddelat styrelsen att jag skulle ta ett beslut så mailade jag ut mitt utträde på en bifogad underskrivet dokument. Allt för att man skall hålla sig till reglerna om att utträde ur styrelsejobb skall ske skriftligen.

Eftersom jag bokat en resa till Stockholm i helgen meddelade jag styrelsen att jag kommer att lämna över allt gällande avtal mm på måndag morgon ( idag ) och kommer så att göra.

Det tråkiga i det hela är det som hänt sedan i onsdags och framförallt Eva:s sms till mig om att de överväger att polisanmäla ( jag undrar för vad?!, kanske för att jag lagt för mkt tid på VSK och inte på min familj! ), totalt har jag fått ca 20 sms från Eva men inget samtal.

En annan styrelseledamot lägger ut på facebook att "är riktigt förbannad på män som beter sig som jävla fittor ! ", han som faktiskt har en del att bevisa nu när han är i styrelsen.

Allt detta är ju inte bra för VSK men att sjunka så lågt som sittande styrelsen gjort är att skjuta sig själva i benet.

Vill inte lägga ner mer kraft åt att skriva en massa skit men det är för mig tråkigt att dom inte förstår situationen och måste hålla på så här. Jag kommer att ställa upp för att få en så bra övergång som möjligt men nu känner jag att jag åker och lämnar pärmarna och sedan får dom jobba lite hårdare för att komma in i allt. Jag har ändå lagt ner i snitt 15-20h / vecka dom sista 12 månaderna på VSK så dom har en del att ta igen och får gärna ångra sig för vad dom skrivit till mig.

Till varför jag lägger av, det finns som sagt 3 orsaker till detta.

Jag har i 3 månader väntat besked om en styrelseförsäkring till VSKs styrelse från Länsförsäkringar. Denna skulle ha inneburit att jag och sittande styrelsen skulle vara försäkrade upp till 4 miljoner om VSK skulle gå i konkurs. I Ideela föreningar så har styrelsen solidariskt ansvar ( att är det en som har pengar så kan de som har fordringar på VSK i en konkurs kräva den enskilda personen på ersättning ). Jag är inte villig att sätta mig i en sådan situation att riskera min egen ekonomi för i det läget VSK är så ser i alla fall jag en jätterisk att klubben kommer att sättas i konkurs. Kanske till och med av den egna styrelsen....

Som Ni förstår fick vi ingen försäkring.

Det andra skälet är att vi i fg styrelse hade genom Nisse Andersson satt en marknadsplan i verket som vi jobbat med framgångsrikt till han var tvungen att sluta i VSK FK för att det kom en ny styrelse. Vill inte gå in mer på det men kan väl säga att nya styrelsen inte vill jobba med att sälja ett koncept utan vill köra traditionell sponsorförsäljning och jag har tidigare sagt att jag vill att VSK skall stå för det vi säljer och inte bara be om pengar. Vi skapade en förutsättning att sälja upplevelser tillsammans med kunden. Marknadssidan är det stora frågetecknet i VSK just nu men jag hoppas verkligen att Johan får ordning på den för han är en mkt bra kraft som VSK fått tag på.

Den sista och avgörande anledningen att jag hoppar av är av tidsbrist. När jag jobbar med mina uppdrag så vill jag känna att jag kan lägga 110% på det jag gör, något jag känner att jag även gjort i VSK sista 2 åren och kan känna mig stolt över att det var jag som tog alla samtal med leverantörer för att förhandla ner skulderna och det var jag som la ner en oändligt massa tid på att förhandla ner spelarlönerna under hösten som gjorde att VSK inte backade 2,2 miljoner utan endast 700tkr. Men det kanske är det som skall polisanmälas....
Gällande tidsbristen så finns det en i min branch auktorisation som redovisningskonsult som jag måste fixa under 2010 och det går inte längre att skjuta upp. Detta innebär att jag skall plugga 60 högskolepoäng på 2 terminer ( full studietakt ) samt att jag skall jobba med mitt egna företag med 8 anställda på fulltid. Lägg därtill 2 underbara barn som behöver sin tid med sin far samt en fru som också gärna vill träffa mig ibland. Skulle jag få in VSK i detta? Svaret vart enkelt om man lägger till de 2 översta.

Att vara ekonomiansvarig i VSK under tider där det finns pengar och allt flyter är inte tidskrävande men i dagens VSK där jag under året som gått fått låna ut privata pengar till löner samt att hela tiden få ta fram olika planer och prognoser för hur länge VSK har pengar är ett väldigt tidskrävande arbete. Hade det funnits tid för detta skulle jag gärna gjort det men idag är det omöjligt.

VSK mår bättre av att hitta en ekonomiansvarig som kan lägga den tiden som krävs.

Jag hade inte tänkt att gå ut med något på bloggen men eftersom man blir kallad fitta av sittande styrelsen och att de skall polisanmäla mig ( tomt hot för att pressa mig vara kvar! ) så kände jag att jag måste få berätta min sida av historien.

Tyvärr var jag bortrest under helgen och kunde inte uttala mig i VLT.

Som det stod i VLT så har mitt företag bokfört åt VSK under 2 år men vi har fått minimal ersättning för detta och i detta läge så får vi se hur länge jag vill bokföra åt VSK. Troligtvis säger jag upp avtalet.

Men en tid framöver kommer jag vara lägga tid på att lämna över mitt arbete till VSK på bästa möjliga sätt för det är ändå klubben som är viktigast i detta.

Person och sak är någonting viktigt att skilja på, eller hur Alex?

Carpe diem


Kommentarer
Postat av: Rolf Schrötter

Tråkigt för dig att behöva läsa en massa skit i VLT.

Tycker personligen att du gör helt rätt!

HEJA JIRE!

Gallra bara ut det possitiva spara bara de bra minnena och gå vidare.

Lägg ingen tid på skitsnacket.

Lycka till med studierna.

Men du.....

får du lite tid över så kan vi ta en golfrunda.

/RS

2010-03-22 @ 09:39:08
Postat av: J.D.

Förstår att du hoppade av. Visst kan man köra så det ryker när det är kul. Men blir man ständigt motarbetad så är ideellt arbete pest och pina och inte värt besväret.



Bort med djurgårdaren och bajaren ur VSK:s styrelse!

2010-03-22 @ 09:59:49
Postat av: W.W

Tack Jire för din värdefulla tid i VSK.



Hoppas det kommer en dag då du kan komma och jobba för VSK. Det du gjort med VSK:s ekonomi är det som fått oss att hålla så här långt.

Lycka till med din familj och dina studier/företag.

2010-03-22 @ 10:34:53
Postat av: Alex Oldrati

Fredrik.

Det här är inget försvarstal från min sida. Jag överreagerade !

Om du kan godta min ursäkt är jag tacksam, om inte får jag respektera det.



MVH



Alex Oldrati

2010-03-22 @ 10:56:41
Postat av: Marcus

Otroligt synd för klubben att du inte fortsätter Fredrik. Hoppas styrelsen hittar en minst lika kompetent person som dig, men det är nog omöjligt! Tack för allt du gjort för VSK Fotboll!

2010-03-22 @ 12:33:44
Postat av: M.A.

Hammarbyaren Oldrati har tydligen firat klart SM-guldet. Först djurgårdaren och nu den här liraren. Är det något fel på att ha VSK:are i styrelsen?

2010-03-22 @ 14:22:17
Postat av: t

Alex, du kanske skulle må bra utav att bara träna på att vara helt tyst någon gång? Du verkar onekligen vara en höjdare på att sätta dig själv i klaveret. Och för att kommentera din position i styrelsen så använder jag ett utryck som jag hoppas du kommer förstå: BYT UT DIG SJÄLV!



Att du är smygbajare gör fan inte saken bättre...

2010-03-22 @ 15:23:16
Postat av: Fredrik

Man häpnar! Vad är det för människor som valts in i styrelsen?

Oldratisk kommentar ovan är ju för lustig, överreagerade? Det var ett totalt övertramp som är helt oförsvarbart. Ingen person jag vill förknippa med mitt älskade VSK. Fy fan säger jag bara. Tack för den tid du lagt Fredrik och lycka till i framtiden. Hoppas du kommer tillbaka när de andra lämnar om ett år!

2010-03-22 @ 16:01:52
URL: http://faderfredrik.se
Postat av: Rizzo

Alex



Be a man, plocka upp telefonen istället för att göra avbön framför datorn.



Fan vad trött jag blir på allt detta tjafs runt klubben i ens hjärta.

2010-03-22 @ 18:59:32
Postat av: Alex Oldrati

Rizzo tack.



Jag gav min personliga ursäkt via telefon till Fredrik Jireteg idag strax efter 12. Jag tackar honom innerligt för att han tog emot min ursäkt. Jag vet att Fredrik kan bekräfta detta samtal, oss i mellan.



MVH



Alex Oldrati

2010-03-22 @ 19:50:13
Postat av: Fredrik Hedman

Tack! Hoppas att du kommer tillbaka till VSK, när du har tid över för du gör en stor nytta i klubben.

Hoppas att VSK styrelse har lärt sig av det här.För de skadar vår klubb VSK!

2010-03-22 @ 20:38:33
Postat av: Snake

Herr Oldrati,



Det är tydligen okej att säga könsord om någon som slitit för VSK ena dagen. Nästa dag basunerar du ut att du håller på Hammarby i bandy.



För mig är respekten borta. Oavsett hur många ursäkter du kommer med.

2010-03-22 @ 21:03:58
Postat av: Jimme

Blev först konfunderad över att du lämnar styrelsen så tätt inpå årsmötet och tänkte för mig själv att "tänker inte karln efter ordentligt innan han tar på sig uppdrag" När jag sedan läser din blogg så förstår jag att det var försäkringen plus lite annat som bidrog, vem vill göra en curre lundmark? Tack Fredrik för ditt jobb och älkommen tillbaka när studierna är avkla´rade och barnen vuxit upp.

2010-03-23 @ 14:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0